Pendekatan adalah cara untuk melaksanakan kurikulum.Dalam proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah,pendekatan bermaksud cara pelaksanaan kurikulum dengan menggunakan kaedah atau teknik diikuti dengan aktiviti sebagai pengukuhan.Seseorang guru haruslah menggunakan pelbagai pendekatan mengikut prinsip dan amalan bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.Hal ini adalah perlu agar pengajaran dan pembelajaran mampu mengembangkan diri,keupayaan,bakat dan minat kanak-kanak.Aktiviti yang dirancang mesti melibatkan kanak-kanak secara maksima supaya pembelajaran menjadi lebih aktif dan bermakna bagi mereka.Misalnya sewaktumengajar guru perlu menggunakan pendekatan daripada mudah kepada yang lebih sukar,atau daripada konkrit kepada abstrak.Oleh itu,sewaktu berhadapan dengan kanak-kanak di kelas prasekolah,guru haruslah bijak memilih pendekatan yang digunakan.Ini kerana kanak-kanak ini datang dari pelbagai jenis latar belakang dan sosioekonomi keluarga yang berbeza-beza.Olehitu,aktiviti pengajaran dan pembelajaran perlu dirancang dan dikelolakan secara teliti dan sistematik bagi menjamin setiap kanak-kanak mendapat peluang yang sama dalam proses pengajaran dan pembelajaran,sama ada secara kelas,kumpulan atau pun secara individu.Pusat Perkembangan Kurikulum (2008) mengesyorkan empat pendekatan pengajaran berasaskan konsep dan prinsip dan amalan yang bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak di prasekolah iaitu pendekatan belajar melalui bermain,pendekatan bertema,pendekatan bersepadu dan pendekatan projek.Terdapat juga pendekatan-pendekatan yang lain digunakan semasa sesi pengajaran di prasekolah iaitu pendekatan tunggal atau satu konsep,pendekatan unit dan pendekatan inkuiri.
Diprasekolah Sekolah
Kebangsaan Sejagong ini pendekatan
pembelajaran yang digunapakai ialah belajar melalui bermain.Belajar
melalui bermain merupakan satu konsep keseluruhan yang diterapkan dalam pendekatan
pengajaran guru prasekolah.Ia bermaksud pengajaran yang disampaikan secara
tidak formal dengan menyelitkan unsur permainan yang mengarah pembelajaran.Kanak-kanak
bermain dan dalam masa yang sama mereka mendapat manfaat pembelajaran hasil
daripada permainan yang sesuai dengan naluri kanak-kanak yang daripada segi
fitrahnya bermain adalah cara mereka belajar.Pendekatan belajar melalui bermain
yang disarankan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (2003) adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi
memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang menggembirakan dan
bermakna.Pendekatan belajar melalui bermain dirancang supaya penekanannya dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kerana mealaui bermain mereka denagan
gembira dan senang hati membuat penerokaan,penemuan dan pembinaan melalui
pengalaman langsung secara semulajadi.Oleh itu penekanan kepada pendekatan ini
menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran itu menggembirakan di samping
keupayaan kognitif, keinginan untuk meneroka bagi memenuhi perasaan ingin tahu,kemahiran
motor kasar dan motor halus,serta meningkatkan kemahiran berfikir secara
kreatif dan inovatif.Pusat Perkembangan Kurikulum menggariskan ciri-ciri
pendekatan belajar sambil bermain yang mengembirakan, melibatkan penerokaan dan
interaksi kanak-kanak dengan persekitaran,melibatkan percubaan idea kanak-kanak
sendiri,memberi peluang kanak-kanak untuk menumpukan perhatian dan kelonggoran
masa bermain.Mengikut Vygotsky (1967),“Main membantu perkembangan bahasa dan
pemikiran.Struktur otak akan membentuk melalui penggunaan simbol dan alat,ia
juga membantu dalam pembentukan ini.Main juga memberi kebebasan kepada
kanak-kanak untuk meluahkan tekanan dalam menghadapi dunia sebenar.Dalam cara
ini kanak-kanak dapat mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar.Mereka
dibenarkan untuk memperolehi proses pemikiran yang tinggi melalui bermain”. Pelaksanaan
pendekatan belajar melalui bermain hendaklah dijalankan dengan mengambil kira
hasil pembelajaran yang ingin dicapai dan ditentukan.Bahan juga perlu sesuai
dan berfaedah kepada perkembagan murid.Bahan konkrit,benar dan bermakna disediakan
untuk menggalakkan komunikasi dan imaginasi.Dan yang terpenting sekali ialah permainan
itu menarik minat dan menggembirakan murid.Menurut Caplan dan Caplan 1973,main
sebagai penentu penting bagi perkembagan kekuatan sahsiah,daya cipta,kestabilan
emosi,perkembangan sosial dan intelek di samping dapat memperkembangkan kekuatan
fizikal,koordinasi dan ketangkasan seseorang murid.Permainan juga dapat memberi
pengalaman tentang keadilan,peraturan-peraturan dan kesamaan serta
memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara.Di antara permainan lazim
yang dimainkan dalam bilik darjah teka-teki,teka silang kata,kad-kad nombor,kad-kad
bergambar,catur dan sebagainya.Selain itu bermain adalah satu bentuk kesenian
kanak-kanak.Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan dan punca untuk
mendapatkan kegembiraan dan keseronokan.Melalui pendekatan ini juga akan dapat
mengukuhkan penguasaan konsep pembelajaran dari umum kepada yang lebih
spesifik.Pendekatan ini
juga dapat meningkatkan penguasaan kemahiran emosi,mengukuhkan perkembanganfizikal,menguasai kemahiran manipulasi,menguasai daya reka cipta secara
konstruktif dan di harap kanak-kanak dapat melahir dan menyatakan perasaan
sendiri.
Enam Komponen Wajib Dalam kurikulum Prasekolah (KPK)
Komponen Bahasa Dan Komunikasi
Kemahiran bahasa dan
komunikasi merupakan nadi kepada pembelajaran murid.Seseorang murid sudah
menguasai kemahiran asas bahasa apabila mereka mempunyai kemahiran
mendengar,bertutur,membaca dan menulis serta boleh berinteraksi dengan orang
lain.Kebolehan berbahasa dan berkomunikasi dengan baik meningkatkan keyakinan
murid untuk melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran.Ini akan menjadi
asas kepada pembelajaran sepanjang hayat.Komponen bahasa dan komunikasi
merangkumi bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,bahasa Cina sebagai bahasa
pengantar di sekolah Cina,bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar di sekolah
Tamil dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.Selain itu bahan-bahan seperti
komik,majalah,surat khabar,buku telefon,permainan huruf-huruf abjad,puisi dan
katalog juga boleh disediakan.Daripada buku-buku ini kanak-kanak boleh
melakukan aktiviti.Menurut Brown dan Tomlinson (1999),buku bergambar masih
lagi diminati oleh kanak-kanak yang berusia empat ke tujuh tahun.Adalah menjadi
kebiasaan bagi kanak-kanak pada usia ini memilih buku bergambar sebagai buku
kegemarannya,menghafal teks setelahmendengar berulang-ulang kali dan berhibur
dengan buku tersebut dengan “membacanya” secara bersendirian.Mengikut
Vygotsky (1967) “Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran.Struktur otak
akan membentuk melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga membantu dalam
pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan
tekanan dalam menghadapi dunia sebenar.Dalam cara ini kanak-kanak dapat
mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar.Mereka dibenarkan
untuk memperolehi proses pemikiran yang tinggi melalui bermain.Prinsip utama
pengajaran bahasa ialah menyepadukan empat kemahiran bahasa iaitu
mendengar,bertutur,membaca dan menulis dalam bahasa yang mereka pelajari.Prinsip
utama pengajaran bahasa ialah menyepadukan empat kemahiran bahasa iaitu
mendengar,bertutur,membaca dan menulis dalam bahasa yang mereka pelajari.
- Kemahiran mendengar - kanak-kanak boleh membezakan bunyi dan boleh memahami apa yang didengar.
- Kemahiran bertutur - murid dapat menyebut bunyi dan perkataan dengan betul serta dapat menyatakan pemikiran dan perasaan mereka secara berkesan dan bertatasusila.
- Kemahiran membaca - murid boleh mengucapkan apa yangtertulis dan bercetak dan memahami makna perkataan atau ayat yang dibaca.
- Kemahiran menulis - murid dilatih untuk menguasai motor halus sehingga boleh menuliskan huruf dan perkataan dan seterusnya menulis ayat mudah.
Komponen Kognitif
Komponen perkembangan
kognitif merupakan fokus utama dalam pendidikan awal kanak-kanak kerana
keupayaan kognitif mempengaruhi semua aktiviti pembelajaran.Menurut
Vygotsky,perkembangan konsep kanak-kanak berkembang sistematis,logikal serta
rasional dengan bantuan dan bimbingan orang lain.Menurut Bruner (1966),kognitif
adalah proses dalaman iaitu pemikiran berbeza dengan tingkah laku dengan
tingkah laku yang boleh dilihat. Oleh itu,bagimenghasilkan teori
pembelajaran,pakar kognitif sentiasa merujuk pada proses kognitif.Komponen ini
memberi penekanan kepada pemupukan sikap positif terhadap sains dan
matematik.Kemahiran kognitif terdiri daripada pengelasan,konsep ruang,konsep
nombor,proses sains dan penyelesaian masalah.Pengelasan ialah kemahiran paling
asas untuk perkembangan kognitif iaitu kemampuan untuk mengenal pasti sesuatu
ciri objek dan mengumpulkan objek tersebut mengikut ciri yang telah di kenal
pasti.Ini di ikuti dengankemampuan murid untuk menyusun sesuatu objek mengikut
demensi dan urutan.Konsep ruang memberi kefahaman tentang lingkungan dan
kedudukan objek dalam ruang.Bagi memenuhi konsep nombor pula,murid perlu
menguasai kemahiran seriasi danpadanan satu dengan satu secara logik.Penguasaan
kemahiran proses sains membolehkan murid berinteraksi dengan bahan dan fenomena
alam serta memupuk sikapingin tahu dan suka menyiasat.Kemahiran asas proses
sains di kuasai dengan aktiviti memerhati,membanding dan
membeza,mengukur,meramal dan membuat inferen.Penyelesaian masalah adalah
hierarki tertinggi dalam kemahiran berfikir.
Objektif Komponen
Perkembangan Kognitif Membolehkan Murid:
i.meningkatkan
kemahiran berfikir dan kemahiran proses sains
ii.berfikir secara
logikal matematik melalui manipulasi objek secara konkrit
iii.memperkembangkan
kemahiran menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian
Komponen Kerohanian Dan Moral
Komponen kerohanian dan
moral amat penting bagi pemupukan nilai Islam dan nilai murni masyarakat
berbilang kaum bagi melahirkan rakyat Malaysia yang percaya kepada
Tuhan,berperibadi mulia,bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri,keluarga,masyarakat dan negara.Manakala,komponen kerohanian
dan moral mengandungi Pendidikan Islam untuk murid Islam dan Pendidikan Moral
untuk murid bukan Islam. Pendidikan Islam memberi fokus kepada penyampaian
ilmu,kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan kepada Al-Quran dan
As-Sunnah.Pendidikan moral memberi fokus kepada penyampaian ilmu untuk
menjadikan seseorang insan yang berakhlak mulia dan bermoral.
Kurikulum Pendidikan
Islam Prasekolah
Kurikulum Pendidikan
Islam Prasekolah merangkumi aspek keimanan, kemanusiaan,kemasyarakatan dan
ketatanegaraan.Tumpuan khusus kurikulum adalah kepada :
• Pembentukan akidah
dan bimbingan asas Fardhu Ain
• Pemupukan amalan
Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah yang dituntut oleh syariah Islam
• Penyuburan adab dan
akhlak Islamiah ke dalam diri kanak-kanak,berteraskan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai contoh yang terbaik
• Pengenalan kepada
tulisan jawi.
Pendidikan Islam
prasekolah dapat disampaikan melalui aktiviti bercerita,tunjuk cara,latihan amali,nyanyian
lagu dan nasyid,permainan,lakonan,penjelajahan,pemerhatian alam sekitar dan
melihat kegiatan manusia.
Objektif Kurikulum
Pendidikan Islam Membolehkan Murid :
i.Menyebut dan
menyatakan asas-asas keimanan dan keislaman
ii.Mengamalkan ibadah
yang bersesuaian dengan peringkat umur
iii. Mengenali sirah
dan peribadi Rasulullah SAW dan berusaha mencontohinya
iv. mengenali Al-Quran
- bahasa dan hurufnya
v. menghafaz dengan
makna beberapa surah pendek dan doa harian.
Kurikulum Pendidikan
Moral Prasekolah
Pendidikan Moral
prasekolah menekankan aspek pemupukan dan perkembangan nilai sertaasas
ketatanegaraan agar murid-murid dapat mengamal dan menghayati nilai-nilai
murniyang terdapat dalam semua masyarakat majmuk secara bersepadu.Melalui
komponen ini murid dipupuk dengan nilai-nilai yang berkaitan :
i.Perkembangan diri
ii.Diri dengan keluarga
iii.Diri dengan
masyarakat
iv.Diri dengan alam
sekitar
v.Diri dengan negara
Nilai murni dapat
dipupuk melalui aktiviti bercerita,main peranan,permainan,pemerhatian dan
latihan amali.Nilai-nilai yang dipupuk dalam diri murid-murid hendaklah
dikaitkandengan isu-
isu semasa dan sesuai
dengan peringkat umur mereka.Pendidikan Moral perlu disepadukan dengan semua
komponen dan diterapkan dalam kebanyakan aktiviti.
Kurikulum Pendidikan
Moral membolehkan murid:
i.Memahami dan
menyatakan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia
ii.Mengamalkan tabiat
dan perlakuan yang bermoral dalam kehidupan seharian
iii.Menyatakan sebab
sesuatu keputusan dan tindakan dibuat
Komponen Perkembangan Sosioemosi
Komponen perkembangan
sosioemosi memberi fokus kepada penguasaan emosi dan kemahiran sosial yang
matang.Penguasaan kemahiran ini membolehkan murid belajar mengawal emosi,
pemikiran dan tindakan supaya dapat menyesuaikan diri dalam kehidupan
bermasyarakat.Perkembangan emosi dan sosial yang sihat,sangat penting dalam
kehidupan seseorang.Aspek ini akan mempengaruhi pembelajaran murid.Menurut Bandura menyatakan bahawa perkembangan emosi
kanak-kanak juga diperoleh dengan cara peniruan.Beliau berpendapat kanak-kanak
meniru tingkah laku emosi yang diperhatikannya pada orang lain dan melakukan
gerak balas yang tidak pernah dibuatnya dahulu.Cara kanak-kanak menyatakan
emosinya bergantung kepada apa yang telah dipelajarinya mengenai penerimaan
oleh masyarakat,cara yang paling mendatangkan kepuasan dan yang telah
dipelajarinya untuk mendapatkan sesuatu dengan paling mudah dan cepat.Teori
Erik Erikson pula menekankan kepentingan hubungan sosial dengan
individu-individu di persekitaran kanak-kanak.Menurut Erikson,personaliti
seseorang kanak-kanak dibentuk hasil daripada perkembangan psikososial ini.Perkembangan
Sosioemosi bermula dengan kebolehan murid memahami dan menguruskan emosi
sendiri,diikuti denganpencapaian emosi yang positif.Keupayaan mengurus emosi
diri sendiri membolehkan murid memahami keperluan,emosi dan pandangan orang
lain untuk membina kemahiran sosialdalam kehidupan masyarakat majmuk yang mesra
dan harmoni.
Objektif Komponen
Perkembangan Sosioemosi Membolehkan
Murid:
- Membina kemahiran emosi untuk memahami diri dan orang lain
- Mengamalkan tingkah laku yang baik
- Mempunyai konsep kendiri yang positif.
- Membina kemahiran sosial dalam kehidupan bermasyarakat.
Komponen Perkembangan Fizikal
Pertumbuhan dan
perkembangan murid yang sihat,selamat dan ceria dapat memupuk personaliti yang
positif.Schmidt dan Wrisberg (2000) menjelaskan bahawa kemahiran fizikal
kanak-kanak perlu dlilihat dalam dua kategori iaitu sebagai tertutup atau
terbuka.Bagi aspek kemahiran fizikal tertutup bermakna kanak-kanak menjalankan
aktiviti dalam persekitaran yang terkawal dan tidakberubah.Aspek terbuka dalam
kemahiran terbuka pula bermaksud persekitaran dan situasi bagi kanak-kanak
menjalankan aktiviti fizikalsentiasa berubah.Kedua-dua kategori ini perlu dalam
memperkembangkan kemahiran kanak-kanak.Contohnya untuk melatih sesuatu
pergerakan kanak-kanak memerlukan persekitaranyang tertutup.Manakala dalam
sesuatu permainan kanak-kanak akan melalui persekitaran yang terbuka.Sebagai
guru prasekolah seharusnya tidak mengabaikan aspek ini kerana ia sangat
membantu perkembangan kanak-kanak dan juga dapat menyediakan asas perkembangan
fizikal yang mantap.Komponen perkembangan fizikal memberi fokus kepada empat
aspek penting:
• Perkembangan motor
halus
• Perkembangan motor
kasar
• Kesihatan
• Keselamatan
Komponen ini menumpukan
pada pertumbuhan dan pembesaran kanak-kanak secara sihat,selamat dan ceria
sambil memupuk keyakinan diri dan personaliti yang positif.Komponen erkembangan
fizikal ini meliputi tiga aspek iaitu perkembangan psikomotor,kesihatan
dankeselamatan.Aspek psikomotor melibatkan penguasaan motor kasar dan motor halus
yang berkaitan dengan pergerakan yang membolehkan kanak-kanak terlibat dalam
aktiviti
fizikal dengan
yakin.Kaedah yang boleh digunakan ialah melalui aktiviti fizikal di dalam atau
diluar kelas dengan menggunakan pelbagai alat permainan.Aspek kesihatan
meliputi latihan mengamalkan cara hidup yang sihat daripada segi mentaldan
fizikal melalui kebersihan, pemakanan yang seimbang dan menjauhkan diri
daripadapenyakit.Manakala aspek keselamatan pula merangkumi kebolehan
kanak-kanak mengenal pasti objek dan situasi yang membahayakan diri dan
mengetahui langkah-langkah yang perludiambil untuk bertindak.Kedua-dua aspek
kesihatan dan keselamatan ini boleh dijalankanmelalui tunjuk cara,lakonan dan
lawatan.
Objektif Komponen
Perkembangan Fizikal
Komponen perkembangan
fizikal membantu murid-murid:
i.Menguasai kemahiran
motor halus untuk membantu dalam aktiviti pembelajaran
ii.Membina kemahiran
pergerakan asas dan kekuatan fizikal untuk melibatkan diri dalam aktiviti
fizikal
iii.Mengamalkan cara
hidup yang sihat dan selamat
iv.Membina minda yang
sihat dan cerdas
Komponen Kreativiti Dan Estetika
Komponen ini
memfokuskan perkembangan sifat kreatif dan ekspresif melalui imaginasi dan pemikiran.Victor Lowenfeld berpendapat naluri dan keingingan merupakan
faktor utama bagi mereka berfikir dan menyelesaikan masalah secara kreatif.June King McFee berpendapat seni untuk
kanak-kanak perlu berbentuk komunikasi.McFee menekankan seni seharusnya
mengambil kira konteks
budaya serta elemen orentasi komuniti.Perlu ada pengalaman estetika dalam semua objek
di persekitaran yang dipengaruhi konteks budaya untuk berkomunikasi dan menyampaikan mesej kepada
masyarakat.Kanak-kanak akan mengalami dan menyedari masalah,menyampaikan idea dan proses imaginasi
dan kreativiti.Kanak-kanak boleh terlibat secara aktif dengan pelbagai
aktiviti seni seperti lukisan,kraf tangan,muzik,nyanyian, drama dan puisi Komponen
kreativiti dan estetika memberi fokus kepada lima aspek penting:
• Persekitaran dan
keindahan alam
• Lukisan dan
kraf
• Muzik,nyanyian dan
pergerakan kreatif
• Drama dan puisi
• Warisan budaya
Komponen ini memberi
peluang kepada murid meneroka untuk memerhati,mengenali dan menikmati keindahan
alam sekeliling.Murid juga diberi peluang untuk melahirkan perasaandan
memperkembangkan daya kreativiti mereka melalui lukisan,kraf,muzik,nyanyian,pergerakan
kreatif,puisi dan drama.Penglibatan aktif dalam aktiviti tersebut berupaya menggalakkan
perkembangan kognitif,efektif dan psikomotor murid disamping memupuk nilai
estetika.
Objektif Komponen
Kreativiti Dan Estetika
Komponen perkembanagan
fizikal membantu murid-murid
i.Menikmati keindahan alam
melalui peseembahan kreatif
ii.Menggunakan bahan
semula jadi dan kitar semul secara kreatif
iii.Melahirkan perasaan
secara kreatif
iv.Menghargai warisan
budaya
Rancangan Membuka Sebuah Prasekolah
Jika saya merancang
untuk membuka sesebuah prasekolah,pendekatan yang pembelajaran dan pengajaran
yang saya gunakan ialah pendekatan bertema dan pendekatan bersepadu.Dengan menggunakan
pendekatan bertema adalah salah satu pendekatan yang boleh digunakan oleh guru
prasekolah bagi menyusunkan pengalaman pembelajaran kanak-kanak.Menurut
Cummings (Nani Menon: 2007),pengajaran bertema sebenarnya adalah pendekatan
yang paling kompleks dan komprehensif,berbanding dengan pendekatan yang
lain.Pendekatan bertema juga
merangkumi komponen
kognitif serta komponen perkembangan sosioemosi.Ini kerana dalam aktiviti drama
kanak-kanak dapat penguasaan emosi dan kemahiran sosial.Dengan adanya tema yang menyatukan sesuatu kurikulum,
program atau aktiviti, bahan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak dapat
dipelbagaikan.Oleh itu,pendekatan bertema membolehkan kanak-kanak melibatkan
diri dalam pelbagai aktiviti pengukuhan dan pengayaan,di samping mendapat
pengetahuan yang menyeluruh dan mendalam berkenaan subjek ataupun idea utama.Pendekatan
bertema ini berfokuskan guru dan murid kerana dapat memberi faedah kepada
kedua-duanya iaitu:
4.4.1 Kanak-kanak dapat
mendalami topik yang disenaraikan.Di samping itu kanak-kanak dapat belajar
melalui pengalaman yang dilalui sendiri.
4.4.2 Kurikulum
berdasarkan pengajaran bertema menarik dan pelbagai.Dengan adanya tema yang
menyatukan sesuatu kurikulum, program atau aktiviti,bahan pengajaran dan
pembelajaran kanak-kanak dapat dipelbagaikan.
4.4.3 Selain daripada
menambah pengetahuan kognitif kanak-kanak,pengajaran dan pembelajaran bertema
ini juga menggalakkan ciri-ciri kepimpinan,keyakinan diri,sikap saling
membantu,bertolenrasi dengan pendapat yang berbeza dan bekerjasama dengan
rakan sebaya.
Menurut Bustam Kamri (
2009 )pendekatan tema atau bertema menekankan tema pembelajaran. Kemahiran
dan konsep yang akan dikuasai oleh kanak-kanak disesuaikan dengan tema
pembelajaran.Pendekatan ini dipengaruhi oleh teori behavioris.Pengajaran
kemahiran yang disampaikan adalah secara berperingkat- peringkat mengikut
tahap umur kanak-kanak. Pusat Perkembangan Kurikulum ( 2008 )menjelaskan bahawa
pendekatan bertema adalah pengurusan pengajaran dan pembelajaran melalui
topik atau tema yangdipilih bersesuaian dengan masa,tempat dan minat dan latar
belakang murid.Pemilihan tema hendaklah merangkumi perkara-perkara yang
berkaitan dengan kehidupan seharian pelajar.Sebaik-sebaiknya tema
hendaklah dipilih berdasarkan perkara yang dekat dengan pelajar seperti
diri saya,anggota badan saya,keluarga saya,rumah saya dan sebagainya seterusnya
sehinggalah kepada tema-tema yang
lebih abstraks seperti
institusi awam atau cakerawala.Pendekatan bertema juga dapat meningkatkan
perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh melalui beberapa cara iaitu:
• Dalam pendekatan
bertema,pengajaran gabung jalin adalah salah satu unsur utama yang
ditekankan.Di bawah satu unit tema,melalui aktiviti pengajaran dan
pembelajaran,kanak-kanak akan memperoleh pelbagai hasil pembelajaran.
• Pendekatan bertema
juga adalah bermatlamat menambah pengetahuan kanak-kanak dalam menangani kehidupan
masa kini dan akan datang.Satu unit tema kecil dapat meliputi pengetahuan
konsep yang berkait dengan aspek estetika,kemahiran afektif,kognitif,bahasa,
fizikal dan sosial.Ini menunjukkan ia merangkumi juga dalam komponen kreativiti
dan estetika.
Pendekatan bersepadu
yang digunakan dalam mengendalikan sesuatu aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dapat membantu murid memahami hakikat kehidupan sebenar.Dalam
kehidupan sebenar sesuatu itu saling berkaitan antara satu sama lain
dan bukannya sesuatu yang terpisah-pisah.Ia juga turut melibatkan
penyediaan persekitaran bilik darjah yang sesuai dan kondusif ke arah
mencapai objektif pembelajaran.Dalam pendekatan bersepadu juga merangkumi
komponen bahasa dan komunikasi serta komponen kreativiti dan estetika.Pusat
Perkembangan Kurikulum ( 2008 ) menyatakan,Pendekatan bersepadu melibatkan
kesepaduan antara komponen,kesepaduan kemahiran dan nilai murni,kesepaduan
aktiviti dalam kelas dan luar kelas,kesepaduan aktiviti berfokuskan guru dan
murid dan kesepaduan pelbagai kaedah dan teknik.
Pendekatan ini penting
kerana ia memberi peluang untuk:
4.3.1 Penerokaan
mendalam dan menyeluruh tentang satu tajuk atau tema.
4.3.2 Pembelajaran yang
lebih aktif dan menyeronokkan
4.3.3 Guru belajar
bersama murid dan memberi contoh pembelajaran sepanjang hayat.
4.3.4 Penggunaan masa
yang lebih berkesan untuk guru dan murid.
4.3.5 Memberi motivasi
kepada murid untuk belajar.
4.3.6 Peningkatan daya
imaginasi dan kreativiti.
13
4.3.7 Perkembangan
kemahiran berbahasa dan berkomunikasi.
Menurut Bustam Kamri (
2009 ),Pendekatan bersepadu atau gabungjalin menekankan lebih daripada satu
konsep kemahiran yang digabungkan.Kemahiran yang dikuasai oleh kanak-kanak
lebih daripada satu konsep kemahiran.Pegangan pendekatan ini juga dipengaruhi
oleh teori behavioris.Pengajaran kemahiran yang disampaikanadalah secara
berperingkat-peringkat mengikut tahap umur kanak-kanak.Menurut Bustam Kamri dan
Putri Zabariah ( 2006 ), pendekatan bersepadu inilebih berpusatkan guru iaitu
guru lebih banyak memberi arahan dan menentukan aktiviti dan pembelajaran yang
hendak perlu dikuasai oleh kanak-kanak.Sekurang-kurangnyadua konsep atau
kemahiran yang ditekankan oleh guru dalam pengajarannya.Skop pengajaran
dan aktiviti tidak luas hanya berkisar kepada konsep dan kemahiran yang hendak
dikuasai oleh kanak-kanak.
Contoh Pendekatan
Bersepadu:
Tema
: Haiwan Liar
Subtema
: Haiwan di Zoo
Komponen
: Perkembangan Bahasa Melayu
|
|||
Kandungan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aktiviti/Alatan
|
|
3.1Mengecam
danmemadankan gambar dengan perkataan.
|
3.1.2
Memadankan gambar dengan perkataan.
|
1.Kanak-kanak
melihat gambar dan memadankan dengan perkataan.
2.
Menulis semula perkataan.
Alatan:
kad gambar,kad perkataan,kad imbasan,danlembaran kerja
|
|
4.2Menguasai
kemahiran menulis.
|
4.2.1
Menulis perkataan
|
Kesimpulan
Secara kesimpulannya,pemilihan
jenis-jenis pendekatan dan teknik pengajaran bergantung pada sesorang guru
prasekolah.Guru haruslah merancang aktiviti yang bersesuaian dengan tahap
kebolehan kanak-kanak.Janganlah terlalu tinggi arasnya.Seorang juga guru
haruslah menpunyai daya kreatif dan inovasi yang sangat tinggi unutk
mempelbagaikan cara pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.Disamping itu juga
penggunaan alat bantu mengajar sangat diperlukan untuk menarik perhatian dan
menghasilkan suasana yang ceria dalam prasekolah.Hal ini kerana pada usia 4-6
tahun merupakan tahap perkembangan yang kritis dan kritikal terhadap perkembangan
jasmani,emosi,rohani,intelek dan sosial kanak-kanak.Oleh itu,sebagai pendidik
yang bakal mendidik kanak-kanak haruslah menimba ilmu sebanyak mungkin sebagai
bekalan untuk mendidik kanak-kanak di masa akan datang.Arus zaman permodenan
yang semakin melanda di Negara ini membawa kepada perubahan taraf pendidikan
yang semakin baik serta setanding dengan sistem pendidikan di luar Negara.Semua
pihak haruslah berkerjasama sedaya upaya untuk membantu kanak-kanak yang
memerlukan bantuana dan juga masalah pembelajaran.Memberikan peluang pendidikan
yang sama rata dan adil kepada kanak-kanak. Akhir sekali,khususnya kepada
ibubapa haruslah menyedari pentingnya pemilihan prasekolah untuk anak-anak pada
usia ini dan sentiasa peka terhadap keperluan anak masing-masing untuk membantu
kanak-kanak meneroka dunia.
Rujukan
HDPS4303
Perkembangan Kurikulum Prasekolah Di Malaysia(First Edition) Kuala Lumpur :Open
University Malaysia. [12 September 2014]
HDPS4103Perancangan dan Pengajaran Afektif ( Edisi Pertama). Kuala Lumpur
: Open University Malaysia [12 September 2014]
Doherty,
J. & Brenan, P. (2008),Physical Education and Development 3-11.NewYork:
Routledge
Field,
T.M. (1990),Infancy.Cambridge, MA: Harvard University [15September 2014]
Gardner,
H. (1983) Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York:Basic
Books. [15 September
2014]
Gardner,
H. (1999),Intelligence reframed.Multiple intelligence for the 21stcentury.
New
York: Basic Books[20 September 2014]
Gallahue,
D.L. (1982),Development Movement Experiences for Children.New York: Wiley[20 September 2014]
Gallahue,
D.L. (1993),Development Physical Education for Today’sChildren.Madison, WI:
Brown and Benchmark[20 September 2014]
Kementerian
Pendidikan Malaysia (2003),Kurikulum PrasekolahKebangsaanKuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka[20 September 2014]
Wright,
H. Dan Sugden, D. (1999),Physical Education for All.London: David Fulton
Ee
Ah Meng (2003).Ilmu pendidikan pengetahuan dan ketrampilan ikhtisas
(semester 1),
Shah
Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.Bustam Kamri (2009). [27 September 2014]
HBPS2303
Pendekatan dan kurikulum dalam pendidikan awal kanak,Kuala Lumpur: Open
University Malaysia (OUM). [27 September 2014]
Kementerian
Pendidikan Malaysia (2003).Kurikulum prasekolah kebangsaan,KualaLumpur: Pusat
Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia (2003).[27 September 2014]
Huraian
kurikulum prasekolah kebangsaan, Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan
Kurikulum.Nor Hashimah Hashim & Yahya Che Lah (2005). [10 Oktober 2014]
Panduan
pendidikan prasekolah,Bentong:PTS Publications & Distibutors Sdn. Bhd.Pusat
Perkembangan Kurikulum (2008), [10 Oktober 2014]
Pelaksanaan
kurikulum prasekolah kebangsaan pembelajaran yang menyeronokkan dan
bermakna jilid ,Kuala Lumpur:KementerianPelajaran Malaysia. [10 Oktober 2014]
Rohani
Abdullah, Nani Menon & Mohd Sharani Ahmad (2007).Panduan kurikulum Prasekolah,Kuala
Lumpur:PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd. [15 Oktober 2014]
Jalongo,M.R.,&
Isenberg, J. P.(1997) Creative
expression and play in early childhood(2nd Ed.) New Jersey: Merill. [15 Oktober 2014]
Johnson,
J. E. & Ershler, J.(1999) Developmental trends in preschool play as a
funtion of classroom program and child gender.Child Development, 52 ,995-1004. [15 Oktober 2014]
Kementerian
Pendidikan Malaysia (1991). Draf
kurikulum prasekolah.Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum. [17 Oktober 2014]
Rubin,
K.H. & Watson, K. S.(1978).Free play behaviors in preschool and kinderarten
children. Society for research in
Child Development ,49,534- 536. [17 Oktober 2014]
Halimah
Abdul Rahman. 1994.Pengajaran Bertema di Pusat Prasekolah.Kuala Lumpur.Fajar
Bakti Sdn. Bhd. [17 Oktober
2014]
Margaret
Lay-Dopyera & John Dopyera.1993. Becoming a teacher of young children.Graw-Hill
Book Co.New York. [19Oktober 2014]
Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan. (2010). Bahagian Pembangunan Kurikulum : Kementerian
Pelajaran Malaysia[19Oktober 2014]
HDPS3603Early Science For Children( First Edition). Kuala Lumpur : Open
University Malaysia[24 Oktober 2014]
Kawasan kajian Sekolah Kebangsaan Sejagong. [15 September 2014]
No comments:
Post a Comment