Pengenalan
Bahasa adalah satu
bentuk komunikasi samada ‘verbal’ atau ‘non verbal’.Bahasa mengandungi
perkataan-perkataan yang digunakan oleh sesuatu komuniti dengan peraturan
tatabahasa dan perbendaharaan kata yang tertentu.Bahasa sebagai pemangkin
perkembangan kanak-kanak,semasa mereka berinteraksi dengan orang dewasa dan
rakan sebaya,mereka membina kefahaman dan idea-idea tentang perkara-perkara
yang berlaku di persekitaran mereka. Mengikut Piaget,“perkembangan bahasa berkait rapat dengan perkembangan intelek iaitu
sensori motor, praoperasi dan operasi konkrit”.Oleh kerana penggunaan
bahasa memerlukan kemahiran pembelajaran,maka adalah penting bagi pendidik
memahami perkembangan bahasa kanak-kanak di dalam beberapa peringkat
perkembangan bahasa bersama dengan perkembangan fizikal,kognitif dan sosioemosi
kanak-kanak mereka.Teori sosio kognitif pula menekankan tentang peranan
pemodelan, contohnya kanak-kanak meniru percakapan,maklum balas dan gaya bahasa
orang dewasa.Kanak-kanak mungkin mempelajari beberapa aspek dalam kemahiran
bahasa apabila melhat dan mendengar percakapan orang lain, mereka seterusnya
akan meniru dan akan mengulanginya apabila diteguhkan.Menurut Vygotsky melihat
bahasa sebagai alat utama untuk interaksi sosial,pemindahan budaya dan menjana
pemikiran individu.Kanak-kanak mempelajari bahasa secara berinteraksi setiap
hari dengan orang-orang di persekitaran.Orang-orang dewasa akan mengubahsuai
pertuturan mereka supaya sesuai dengan kefahaman kanak-kanak.Percakapan seperti
bayi dan kanak-kanak kecil dengan ayat yang mudah dan pendek disertai dengan
intonasi yang pelbagai memberi bantuan kepada kanak-kanak untuk mempelajari
bahasa.Ini memudahkan perkembangan bahasa berlaku.Kanak-kanak menggunakan
bahasa untuk meluahkan kehendak dan keperluan.Orang dewasa perlu menggunakan
bahasa yang sesuai dengan kebolehan kanak-kanak dan tahapnya semakin meningkat
penggunaan perkataan yang lebih susah dengan ayat yang lebih kompleks sesuai
dengan peningkatan umur kanak-kanak.Pendidik dan ibu bapa boleh meluaskan
penggunaan dan kemahiran bahasa di kalangan kanak-kanak melalaui interaksi dan
maklumbalas yang membantu mereka membetulkan, mencantum dan meluaskan
penggunaan bahasa tersebut.Interaksi antara ibu bapa dan kanak-kanak serta
status sosioekonomi ibu bapa mempengaruhi perbendaharaan kata kanak-kanak.Perkembangan
bahasa akan melalui beberapa peringkat perkembangan kanak-kanak seperti
peringkat bayi dan peringkat kanak-kanak.Antara faktor yang mempengaruhi
perkembangan bahasa ialah seperti umur,perbendaharaan kata kanak-kanak akan
bertambah apabila meningkat usia,yang kedua jantina,secara amnya kanak-kanak
perempuan lebih cepat bercakap berbanding dengan kanak-kanak lelaki,ini kerana
disebabkan perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak perempuan lebih cepet
berbanding lelaki namun ada juga sesetengah kanak-kanak perempuan yang lambat
mengalami perkembangan bahasa.Kecerdasan
dan kebolehan bahasa seseorang amat berkait rapat.Jika dilihat pada kanak-kanak
yang cerdas, mereka lebih cepat bercakap dibandingkan kanak-kanak yang lemah.Namun,
tidak bermakna kanak-kanak yang lambat bercakap tidak cerdas akalnya.Kanak-kanak
yang tahap kecerdasannya lebih tinggi mempunyai sifat istimewa kerana dapat
memerhati dan memahami erti perkataan dan percakapan.Faktor alam sekitar
berkait dapat dengan keadaan keluarga. Kanak-kanak yang membesar dalam
linkungan alam sekitar yang sihat akan mendapat segala kemudahan.Kesannya
mereka perkembangan bahasa mereka lebih cepat.Jika persekitaran kanak-kanak
dikelilingi dengan orang pandai maka mereka terbiasa dengan percakapan orang
bijaksana serta perbendaharaan kata yang betul dan banyak.
1.0 Peringkat Bayi
Semenjak lahirnya
bayi,bayi akan sentiasa mengeluarkan bunyi seperti menangis.Tujuan komunikasi
awal ini adalah untuk menarik perhatian ibu bapa,penjaga dan orang-orang yang
berada dipersekitarannya.Bunyi dan isyarat pergerakan yang dilakukan oleh bayi
berlaku melalui turutan yang tertentu pada tahun pertama seperti
menangis,cooing,babbling dan isyarat.Menangis menjadi lumrah kepada bayi yang
baru dilahirkan dan menangis boleh membawa maksud tekanan terhadap pelbagai
perkara seperti lapar,sakit dan sebagainya.‘Cooing’bayi mengeluarkan bunyi ‘oo’
seperto ‘coo’ dan ‘goo’.Berlaku antara 1 sehingga 2 bulan dan bayi selalunya
menggunakan bunyi ini untuk berinteraksi dengan penjagannya.‘Babbling’bayi
mengeluarkan bunyi berulang ‘ba,ba,ba,ba’ ‘ma,ma,ma’.Isyarat bayi mula
menunjukkan isyarat seperti menunding jari,anggikan kepala dari 8 sehingga 12
bulan.Mereka mungkin melambaitangan untuk ‘bye,bye’ atau anggukan kepala untuk
‘ya’ dan tunjukan botol susu untuk meminta susu.Pada usia 8 sehingga 12
bulan,bayi menunjukkan kefahaman pada perkataan yang disebut.Bayi selalu mula
menyebut perkataan pertama pada usia 10 sehingga 15 bulan,sebelum perkataan
pertama disebut,bayi selalunya telah berinteraksi dengan ibu bapa.penjaga
melalui isyarat dan bunyi-bunyi mereka yang tersendidri.Perkataan pertama bayi
adalah perkataan yang penting bagi mereka seperti orang-orang terdekat (papa,mama),kenderaan,
mainan, makanan, anggota badan,pakaian atau ucapan.Kadang-kadang satu patah
perkataan bagi mereka boleh membawa pelbagai makna.Contoh ‘bola’ mungkin
membawa maksud ‘itu bola’ atau ‘saya nak bola’.Pada usia 18 sehingga bulan,
bayi sudah mula menggunakan 2 patah perkataan yang akan disertai dengan pelbagai isyarat badan dan
intonasi suara,contoh seperti ‘nak susu’, ‘bola mana’, ‘tak ada’dan ‘mama
jalan’.Perkataan yang digunakan oleh bayi masih tidak disertai dengan
tatabahasa yang tertentu.
2.0 Peringkat kanak-kanak
Bermula
dengan dua patah perkataan,penguasaan bahasa kanak-kanakakan berkembang kepada
3 sehingga 4 patah perkataan dari 2 sehingga 3 tahun.Kadang-kadang pemahaman
kanak-kanak ke atas sesuatu situasi berlaku sebelum dia dapat meluahkan melalui
bahasa,contohnnya Didi 3 tahun menangis dengan kuat,kemudian baru menyebut
‘Didi nak susu’.Pada peringkat pra sekolah,kanak-kanak akan mula sensitif
kepada penggunaan bahasa.Mereka mula memahami lagu,pantun dan boleh bertepuk
tangan mengiringi lagu.Mereka juga mula memahami bahasa dan ayat yang
kompleks,contohnya “Adik dan Kina nak pergi main basikal dengan Along”.Mereka
juga boleh menggunakan ayat tanya dengan betul,contohnya “Papa hendak pergi
mana?”.Perkataan yang digunakan juga semakin banyak,dengan pertambahan
perbendahraan kata mereka.Kanak-kanak diperkenalkan dengan huruf vokal a,e,o,u
diikuti dengan gabungan konsonan dan vokal.Seterusnya, mereka membentuk
perkataan mudah dan meningkat kepada yang lebih kompleks(pembentukan ayat) dan
pembentukan perenggan(cerita).Pada umur 5 tahun,penerimaan bahasa lebih
berkesan.Kanak-kanak menggunakan lebih kritis dan khusus tetapi kurang yakin
pada diri sendiri.Oleh itu,ibu bapa harus menggalakkan pergaulan anak mereka
dengan masyarakat luar seperti bermain bersama-sama rakan sebaya di luar.mereka
dapat menyebut umur mereka dengan betul.
3.0 Perkembangan Bahasa
Dalam pemerhatian
saya di sebuah sekolah prasekolah yang terletak di Sekolah Kebangsaan Sejagong mendapati
banyak aktiviti yang dijalankan bersama-sama antara murid dan guru.Antarannya
mengelolakan banyak aktiviti secara berkumpulan,aktiviti kumpulan memberi
banyak peluang kepada murid-murid prasekolah berinteraksi diantara satu sama
lain dan dengan banyak aktiviti kumpulan membolehkan murid-murid prasekolah
menjalankan aktiviti pengayaan,aktiviti
pemulihan,lakonan,permainan,pertandingan atau kerja projek.Aktiviti kumpulan
juga dapat meningkatkan bahasa dalam berbual bersama rakan dan mendapat bahasa
atau perkataan yang baru.Aktiviti soal-memyoal,aktiviti melibatkan antara guru
dan murid-murid prasekolah.Ini melibatkan dapat berinteraksi antara guru dan
murid-murid prasekolah dalam sesi soal – menyoal dan guru dapat memperbetulkan
bahasa dan sebutan perkataan yang betul.Aktiviti fail vokal amat menarik kerana
membelajar membunyikan vokal a,e,o,u dengan cara ajak murid-murid prasekolah
menyusun,memasukkan kad-kad vokal a,e,o,u dan kad-kad gambar di dalam
fail.Pastikan kad vokal disusun bersebelahan dengan kad bergambar yang
betul,misalnya kad vokal ‘a’disusun disebelah gambar ayam.Murid-murid
prasekolah dapat membunyikan huruf vokal dan dapat juga mengaikatkan dengan
gambar,misalnya vokal ‘u’ kaitkan dengan gambar ular,kemudian sebut u
‘u’,‘ular’.Guru menggulang aktiviti dengan huruf vokal dan gambar lain.Aktiviti
ini adalah secara individu,guru dapat tahu samada seseorang murid itu dapat
menyebut dengan betul atau tidak dan dengan itu dapat membantu sehingga dapat
memyebutnya dengan betul,objektifnya adalah Mengecam, membunyikan huruf vokal
dan mengaitkan bunyi vokal dengan gambar.Aktiviti gaul dan pilih menarik
perhatian saya kerana dengan bahan bola ping-pong yang dilabelkan dengan suku
kata,sebiji mangkuk besar dan beberapa mangkuk kecil.Guru mengajak murid-murid
prasekolah duduk-duduk disekeliling meja dan diberikan setiap murid sebatang
senduk serta mangkuk kosong.Guru meletakkan mangkuk besar diisi dengan bola
ping pong berlabel dengan suku kata
ditengah meja dan guru menyuruh murid-murid menggaul bola ping pong di dalam
mangkuk besar menggunakan senduk masing-masing.Guru menyebut satu bunyi suku
kata,misalnya suku kata ‘ba’ dan menyuruh murid-murid mencari bola ping pong
berlabel suku kata ba.Selepas dapat mencari suku kata ‘ba’ serta memasukkan ke
dalam mangkuk masing-masing sambil menyebut “ba’.Hasil daripada aktiviti
ini,murid dapat mengecam dan membunyikan suku kata dengan betul.Aktiviti
seterusnya papet bergambar,bahan untuk aktiviti ini ialah kad-kad suku
kata,papet bergambar yang boleh dipegang dan seutas tali.Guru gantungkan kad-kad
suku kata pada tali yang diikat melintang dan guru memberikan kepada murid
papet bergambar serta ajak murid namakan gambar pada papet.Guru mengajak
murid-murid menepuk suku kata yang tergantung menggunakan papet,misalnya jika
papet yang dipegang bergambar baju,murid dikehendaki menepuk kad suku kata ‘ba’
dan ‘ju’ yang tergantung.Murid menyebut’ba’ dan ‘ju’ semasa menepuk kad suku
kata,kemudian menyebut ‘baju’.Hasil pembelajaran dengan menggunakan aktiviti
ini,murid-murid prasekolah dapat membina dan membaca perkataan dengan betul.Aktiviti
baling dan sebut tidak kuarang hebatnya,bahan yang digunakan pundi-pundi kacang
yang berlabel suku kata,tiga gelung hula-hop(gelung rotan) dan obkek-objek
sebenar seperti buku,baju dan sudu.Guru meletakkan tiga gelung rotan lebih
kurang dua meter di hadapan tiga orang murid dan letakkan buku.baju dan sudu di
setiap gelung rotan.Guru melonggokkan pundi kacang berlabel suku kata di
hadapan murid serta murid menamakan objek sebenar di dalam gelung rotan dan
membaling pundi kacang yang betul ke dalam gelung rotan,misalnya membaling
pundi kacang berlabel ‘bu’ dan ‘ku’ ke dalam gelung rotan yang mengandungi
buku.Murid menyebut ‘bu’ dan ‘ku’,dan kemudiannya menyebut perkataan ‘buku’
serta guru menggulangi aktiviti ini dengan objek lain.Hasil pemerhatian dengan
aktiviti ini,murid-murid prasekolah dapat membina dan membaca perkataan dengan
betul yang dibimbing oleh guru.Aktiviti bercerita dapat menarik perihatian
murid-murid walaupun secara berdasarkan gambar berseri ataupun menggunakan
patung papet.Aktiviti ini dilaksanakan dengan bersesuai dengan kebolehan
murid-murid,masa yang digunakan untuk bercerita haruslah tidak terlalu panjang
sehingga membosankan murid-murid.Cerita berdasarkan gambar bersiri menggunakan
ganbar yang berurutan,gambar tersebut berkesinambungan dengan cerita yang ingin
disampaikan.Guru menggunakan gambar bersiri boleh menarik perihatian
murid-murid kerana mereka suka melihat gambar,ia boleh mempertingkatkan daya
pengamatan dan kemahiran mendengar.Selain itu dapat meningkatkan interaksi
antara murid dan guru,seperti murid menayakan “cikgu kenapa perut katak itu
gemuk?” dan guru menjawab “sebab dia gemuk kerana dia kuat makan” kata guru
kepada muridnya.Guru membaca suku kata memgikut perkataan dan murid-murid mengikut
bacaan yang dibaca oleh guru,ini dapat meningkatkan minat membaca menggunakan
perbendaharaan bahasa yang betul.Guru juga menggulangi ayat dalam proses
bercerita kerana untuk menggalakkan murid-murid dapat menghafal menambah kosa
kata bahasa.Cerita yang disampaikan oleh guru dapat merangsang minda
murid-murid untuk mencetuskan idea kreatif apabila guru secara tidak langsung
melibatkan murid-murid dalam sesuatu cerita dalam berbentuk drama.Selain itu
murid-murid juga dapat mempertingkatkan kemahiran lisan dan berbahasa.Oleh
kerana kanak-kanak sering meniru percakapan orang yang lebih dewasa dariapada
mereka,maka mereka juga akan meniru sebutan yang didengar dan beraksi mengikut
aksi yang telah guru persembahkan walaupun dari segi emosi mahupun fizikal.Apabila
kanak-kanak memanfaatkan kosa kata dalam komunikasi seharian mereka,dalam
jangka masa panjang mereka sudah tentu dapat menyesuaikan diri dalam semua
keadaan untuk bersosialisasi dengan semua peringkat umur.Akiviti menulis,guru
menulis huruf ataupun suku kata dalam perkataan dan murid-murid menyalin semula
didalam buku yang disediakan.Dalam proses menyalin murid-murid kebiasaannya
akan menyebuf huruf satu persatu seperti ‘m’, ‘e’ , ‘n’ dan menyebut
‘men’.Aktiviti dapat meningkat minda murid-murid untuk mengecam huruf dan membaca.
3.1 Keberkesanan Aktiviti Terhadap Perkembangan
Bahasa Kanak-Kanak
Bayak aktiviti
yang diadakan di prasekolah yang terletak di Sekolah Kebangsaan Sejagong oleh
guru untuk menarik minat murid-murid prasekolah untuk belajar dan dengan
pelbagai akitiviti bahasa di prasekolah adalah persediaan asas untuk
murid-murid prasekolah meelangkah masuk ke tahun satu.Vygotsky berpendapat “proses mental yang lebih tinggi berkembang
apabila kanak-kanak membentuk pertuturan semasa melakukan aktiviti pratikal”.Dengan
adanya banyak aktiviti seperti aktiviti berkumpulan,dalam aktiviti ini menekan
permainan ini adalah pilihan kanak-kanak yang disokong oleh guru ataupun orang
dewasa melalui perbincangan dan sesi soal jawab.Melalui bermain,kanak-kanak
belajar berkomunikasi,menyesuaikan diri dengan persekitaran,berinteraksi dengan
rakan dan mengenali benda-benda di sekeliling mereka.Dalam teori Piaget “pada peringkat praoperasional yang ini
berumur 2 sehinngga 7 tahun kemahiran bahasa kanak-kanak berkembang dengan
cepat dan dapat diasah melalui pelbagai aktiviti”.Pada peringkat ini,proses
pembelajaran tindakan secara mental terhadap sesuatu perkara ataupun objek
berlaku.Semasa proses ini,kanak-kanak belajar bagaimana menggunakan perkataan
dan gambaran untuk mewakilkan objek seperti didalam aktiviti baling dan
sebut.Dalam aktiviti baling dan sebut,murid-murid prasekolah menggunakan
fizikal dan mental bagi mengecam pundi kacang berlabel suku kata sesebuah objek
serta memfokus membaling ke dalam gelung rotan yang mempunyai sesuatu objek.Kemahiran
ini seterusnya boleh diasah melalui pembelajaran menggunakan aktiviti
bersesuaian dengan keperluan dan perkembangan kanak-kanak.Aktiviti bermain
dapat menarik minat kanak-kanak untuk terus belajar seperti literasi
awal.Apabila kanak-kanak minat untuk terus belajar,mereka memperoleh kemahiran
baharu dan kemahiran ini dapat meningkatkan perkembangan kanak-kanak pada
jangka masa yang panjang.Menurut teori Noam Chomsky “kemahiran bahasa kanak-kanak adalah dipahatkan dalam struktur otak
mereka”.Dalam pembelajaran dengan banyak aktiviti dapat meningkat
perkembangan otak untuk berfikir.Otak mempunyai dua bahagian iaitu otak kiri
dan otak kanan,otak kiri mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang bahasa,fakta,matematik
serta daya ingatan manakala otak kanan mempunyai kemahiran berfikir dalam
bidang berupa kreatif,warna,reka bentuk seperti corak,pola
ruang,lukisan,gambar,muzik dan imaginasasi.Dalam aktiviti yang dilakukan di
sekolah ini,semua aktiviti ini menggunakan kedua-dua otak yang dapat meningkat
pengetahuan bagi murid-murid prasekolah.Pada pendapat saya,aktiviti bermain
adalah adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran terutamanya
bahasa.Terdapat hubungan aktiviti bermain dengan persekitaran permainan dalam
pemupukan kemahiran literasi.Bahan bacaan bertulis dalam ruang permainan
misalnya gerai piza yang diletakkan papan tanda,menu menunjukkan persekitaran
bermain yang diperkayakan dengan kemahiran literasi dapat meningkat pengetahuan
dan kemahiran kanak-kanak tentang fungsi perkataan bertulis,keupayaan mengenal
perkataan menulis,keupayaan menggunakan srategi kefahaman seperti memastikan
dan membetulkan sendiri perkataan bertulis yang dilihat.Pengajaran dan
pembelajaran bahasa melalui bermain jelas dapat meningkatkan kemahiran bahasa
dan literasi kanak-kanak.Perasekitaran yang dimanipulasikan,permainan
bertema,permainan fantasi dan aktiviti bebas adalah antara permainan bahasa
yang berupaya meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak.Walau bagaimanapun,semasa
proses bermain kanak-kanak perlu bersosial dan berinteraksi dengan individu
lain seperti rakan sebaya atau orang dewasa seperti pengasuh,guru dan ibu bapa
untuk bermain.Tanpa rakan sebaya dan individu lain,kemahiran komunikasi
kanak-kanak tidak akan berlaku,apatah lagi untuk berkembang dengan baik.Dalam
pembelajaran bahasa,saya melihat pada peringkat pendidikan awal
kanak-kanak,objek dan gambar memainkan peranan yang penting dalam menggambarkan
makna perkataan.Penggunaan objek dan gambar melalui aktiviti permainan bahasa
misalnya dapat membantu kanak-kanak memahami pengalaman baru mengaitkan
pengalaman sedia ada melalui aktiviti melihat,menyentuh dan merasa objek di
sekeliling.
3.2 Cadangan Aktiviti
Cadangan saya
untuk meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak ialah antaranya banyakkan
aktiviti permainan sambil belajar seperti lakonan menggunakan boneka
papet,dengan menggunakan boneka papet dapat menarik perhatian kanak-kanak untuk
melihatnya dan mendengarnya.Dengan menggunakan boneka papet seperti haiwan
ataupun kartun,serta mempunyai jalan cerita yang mengandungi nilai-nilai murni
yang boleh mempengaruhi kanak-kanak.Dalam aktiviti perlu juga guru menggunakan
kosa kata dan tatabahasa yang betul,biasa kanak-kanak suka meniru dari segi
fizikal mahupun dari segi perbendaharan bahasa untuk digunakan semasa rakan
sebaya,ibu bapa dan orang disekelilingnya.Aktiviti kedua muzik suku
kata,menggunakan botol-botol plastik yang dilabelkan dengan suku kata dan
kacang hijau. Masukkan kacang hijau ke dalam botol-botol dan tutup dengan
penutup
botol serta berikan botol kepada setiap murid.Guru
menyebutkan satu suku kata, misalnya suku kata ‘na’ serta diikuti oleh
murid-murid yang memegang botol berlabel suku kata ‘na’,n dikehendaki menggoncang
botolnya.Guru menggulangi aktiviti dengan suku kata lain sehingga menghasilkan
rentak muzik berlainan.Objektif aktiviti ini murid dapat mengecam dan
membunyikan suku kata dengan betul.Aktiviti permainan fantasi salah satu cara
yang paling berkesan untuk kanak-kanak belajar dan mempraktikkan kemahiran
imaginasi mereka adalah melalui permainan fantasi.Permainan ini dilakukan
secara spontan dengan menggunakan peralatan ataupun tanpa peralatan dan dilakukan
berasaskan imaginasi kanak-kanak.Bermain pondok-pondok misalnya dapat meningkatkan
pemahaman kanak-kanak tentang dunia di sekelilingnya dan bagaimana hendak
bersosial dengan rakan sebaya.Semasa permainan fantasi, kanak-kanak belajar bagaimana
hendak menggambarkan sesuatu karakter dalam sesuatu situasi. Mereka menggunakan
imaginasi dan bahasa untuk menyatakan idea, konsep dan keinginan. Mereka juga
berupaya mengubah idea menjadi fantasi secara kreatif.Aktiviti keempat adalah
akttiviti permainan fikir dan nyatakan,bahannya menggunakan pen
(marker,kapur),papan tulis dan beberapa suku kata perkataan.Murid-murid dibahagikan
kepada beberapa kumpulan,setiap kumpulan yang dibahagikan perlu mempunyai
bilangan ahli yang sama.Guru perlu membuat garisan pada papan hitam mengikut
bilangan huruf yang hendak diteka,contohnya“H ___ ___ ___ ___ ___ ___” ,serta
guru akan menceritakan sifat sesuatu objek,haiwan dan lain-lain. Selepas
itu,murid-murid perlu meneka huruf-huruf yang bersesuaian yang perlu diisi pada
ruang kosong tersebut.Kumpulan yang silap meneka akan dikenakan hukuman dimana
guru akan melukis orang lidi satu persatu bermula dengan kepala, diikuti badan,
tangan, dan akhir sekali kaki bagi setiap kesalahan teka yang mereka lakukan.Kumpulan
yang pertama melengkapkan gambarajah orang lidi tersebut dikira tewas.Aktiviti
ini dapat meningkat perkembangan kognitif kanak-kanak,serta kanak-kanak ada
rasa untuk berdaing saing untuk kumpulan supaya tidak tewas dan tidak terkena
hukumannya dari guru.
3.3 Kesimpulan
Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSKP) 2010 memfokuskan pembelajaran
berpusatkan kanak-kanak dan antara
fokus utamanya ialah pembelajaran melalui
bermain (KPM 2010). Dalam KSPK,
aktiviti belajar melalui bermain amat digalakkan
sama ada di dalam atau pun di luar
bilik darjah. Guru menyediakan ruang bermain
dengan meletakkan pelbagai bahan
yang dapat merangsangkan kanak-kanak untuk
bermain. Bagi memastikan proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar, guru
perlu merancang pengajaran harian
dengan mengenal pasti objektif, bahan-bahan
aktiviti, pelaksanaan dan hasil
pembelajaran yang ingin dicapai. Guru digalak
melakukan permainan seperti
permainan air, permainan pasir, permainan pondok-pondok
dan permainan tradisional yang
melibatkan kanak-kanak secara aktif,berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
sebaya.Selain dapat membantu kanak-kanak belajar membaca dalam keadaan yang menyeronokkan,
penggunaan aktiviti permainan dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran
membaca dikatakan dapat meningkatkan kemahiran bahasa kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment